1. sep. 2011

26 august 2011

Litt før tiden, men akuratt i tide :)

Jeg våknet opp etter en merkelig drøm rundt klokken 3 på natten fredag 26. august, og måtte som den spreng-gravide jeg var på toalettet. Jeg sitter på do og over gulvet skimter jeg en stor edderkopp som var på vei i retning soverommet mitt...jeg fikk litt panikk, og fortet meg med å gjøre mitt.....jeg ble bare aldri ferdig...ikke så rart...vannet gikk :p Jeg ble skremt vannet av av en ederkopp :)

Jeg ventet et par timer, for jeg viste ikke helt hva dette var, men leste på nettet at jeg skulle i alle fall legge meg pga infeksjonsfare...sakte men sikkert begynte jeg å kjenne små tak i mage/rygg, og klokken 6 ringte jeg til føden og forklarte situasjonen. Jeg fikk beskjed om å legge meg igjen, men komme opp klokken 9.

Takene kom tettere og tettere, og ble verre og verre, og det ble ikke mye søvn på de 3 timene. Line (min bestevenn) kom med frokost til meg, og gikk over sykehusbaggen. Vuos var vi på vei til sykehuset.

Jaggu tror jeg vi blir foreldre i dag....

Vel inne på sykehuset møtte vi opp på føden, og ble lagt inne på et undersøkelsesrom. Fikk på band rundt magen som målte hjertelyd og veer. Jeg syntes de kom tett, men hadde jo ingen erfaring med dette, så tenkte dette kunne ta rikelig med lang tid.

Det hjalp å holde seg fast i noe midt i ria :)

Siden vannet hadde gått ville de ikke undersøke evt. åpning pga infeksjonsfare, så jeg ble lagt på et av venterommene. Christoffer og Line fikk beskjed om å telle antall rier il. 10 min...det varierte mellom 4 og 5 rier. Rundt 11.30 klarte jeg ikke la vær å spørre jordmor om hun kunne sjekke hvor jeg var i løypa...i hodet mitt ropte det "3-4cm", men jeg tok jordmora på senga gitt...9 cm, og rett inn på føden.
"Er det for seint for epidural nå?" spurte jeg. "Ja." sa jordmora...Faen tenkte jeg...


Fra 9 til 10 cm tok ikke så lang tid, men det tok tid før pressriene kom.
Klokken 14.05 (5 timer og 5 minutter etter ankomst til sykehuset) kom verdens fineste gutt til verden med både pappa Christoffer og filletante Line tilstede.

Den foten har jeg kjent de siste mnd :)
Helt ny!
Stolt pappa!
Stolte tante Fille.

2 kommentarer:

  1. Så fint å både lese og se bilder av hvordan det hele forløp! :) Kjente meg igjen der du lå med ctg-beltet rundt magen.. Er ganske spesielt :)
    Gleder meg til å hilse på! Kos deg med gutten din!

    SvarSlett
  2. Tusen takk :) Hvem Marte er du mon tro?

    SvarSlett

Skriv til meg :)